Vaak problemen rond levering hulpmiddelen
Uren in de wacht hangen om verband te bestellen, spullen die met spoed nodig zijn maar lang op zich laten wachten, een terminale patiënt die met een volle blaas blijft zitten omdat de verkeerde katheter is bezorgd.
Zeven op de tien zorgprofessionals lopen minimaal één keer in de maand tegen problemen met hulpmiddelen aan. Dat blijkt volgens de Telegraaf uit een peiling van V&VN, de beroepsvereniging voor verpleegkundigen en verzorgenden, onder 5000 leden. Van hen ervaart 42 procent iedere week of vaker moeilijkheden, een kwart iedere maand en nog een kwart minder dan één keer per maand. Bij slechts 5 procent gaat er nooit iets mis. Het gaat voornamelijk om professionals in de wijkzorg en verpleegtehuizen.
Moeizaam contact
De problemen bij het bestellen van dit soort middelen bestaan volgens bijna de helft van de ondervraagden uit moeizaam contact met de leverancier, aldus de Telegraaf. Voor een derde is het onduidelijk met welk medisch bedrijf de zorgverzekeraar van een patiënt werkt. Bij het leveren gaat ook veel mis: in 39 procent van de gevallen arriveren de spullen niet, niet op tijd (38 procent), of komt er iets anders dan besteld (20 procent). Van degenen die spoedbestellingen doen, moet ruim de helft langer dan twaalf uur wachten. Ook EenVandaag bericht hierover.
Miljoenen bestellingen
De Federatie van Medische Technologiebedrijven, vindt het volgens de Telegraaf ’vervelend’ dat zorgprofessionals dit zo ervaren. Hij benadrukt dat spoedzorg via de huisarts loopt en dat zijn leden alleen voorzien in de middelen voor mensen met een chronische aandoening. „Dat zijn er in Nederland 2,5 miljoen, wat neerkomt op 20 miljoen bestellingen per jaar. Dat is een enorm aantal en veel gaat ook goed.”