Slimme technologie, soms gewoon van Action

Technologie in de ouderenzorg hoeft niet altijd duur en ingewikkeld te zijn. Dat blijkt volgens het Brabants Dagblad in Tilburg, waar ouderenzorgorganisatie De Wever een kamer heeft ingericht waar ouderen kunnen oefenen voordat ze na hun revalidatie weer zelfstandig thuis gaan wonen.

Er is een speciale ervaringskamer met bijvoorbeeld een slimme deurbel, een robotstofzuiger, een prullenbak en zeeppompje met sensoren zodat je niet met je hand of voet ergens op hoeft te drukken. Er ligt een seniorentablet en een speciale ‘sprekende’ klok laat weten wanneer de medicijnen ingenomen moeten worden. Met een stemgestuurd kastje (een Google Hub) kunnen gordijnen en lampen worden bediend. Er is ook een strip met lampjes op de grond naast het bed: oplaadbaar, met tijdschakelaar en een sensor. “Die gaat branden op het moment dat je uit je bed stapt. Gewoon te koop bij de Action. Met deze ruimte willen we cliënten op een laagdrempelige manier laten zien hoe simpel het kan zijn”, aldus de uitleg in het Brabants Dagblad.

Groter plaatje

Het gaat om maatwerk, want zoveel cliënten, zoveel hulpvragen, zeggen ze bij De Wever. En technologie is altijd onderdeel is van een ‘groter plaatje’: Er wordt gekeken wat iemand nog zelf kan doen, of er mantelzorgers zijn, of iemand een netwerk heeft, en uiteindelijk wat de zorgprofessional kan doen.

Beeldbellen

Gestart is ook met zorg op afstand via beeldbellen, meldt het Brabants Dagblad. Een cliënt die belt met een vraag, krijgt een linkje toegestuurd om aan te klikken zodat zorgpersoneel kan meekijken. “Goh wat is er aan de hand, kunt u het even laten zien? Dat kan bijvoorbeeld gaan om een pleister die los zit of de pomp die piept. Mogelijk kun je via beeld al helpen of ervoor zorgen dat een wijkverpleegkundige er niet ‘voor niets’ heen gaat. Al komt de wijkverpleegkundige uiteindelijk natuurlijk wel langs.”