‘Onderbezetting niet afwentelen op dokter’
Het maakte veel reacties los toen een specialist ouderengeneeskunde die in een onderbezette situatie werkte, werd berispt. Medisch Contact bericht hierover.
Verenso, de vereniging van specialisten ouderengeneeskunde, herkent de tekorten aan specialisten ouderengeneeskunde. Op dit moment zijn er vooral tekorten in regio’s waar ook te weinig huisartsen en andere medici zijn, zoals in Zeeland. Naar aanleiding van de tuchtzaak laat de vereniging weten dat deze specialist ouderengeneeskunde steun verdient en dat zware onderbezetting niet mag worden afgewenteld op de dokter. Verenso wijst op de wettelijke verantwoordelijkheid die de raad van bestuur van een woonzorgcentrum heeft voor organisatie, randvoorwaarden en faciliteiten om verantwoorde zorg te kunnen bieden.
Unheimisch
‘Unheimisch’ noemt Verenso-voorzitter Jacqueline de Groot het idee dat een arts opdraait voor managementmanco’s. ‘Arts en bestuurder geven in samenspraak de zorg vorm, maar hebben daarin ieder een eigen verantwoordelijkheid. Als arts kun je gevraagd en ongevraagd advies geven, maar daarmee houdt het op.’
Heldere afspraken
In het ‘Professioneel statuut’ legde de vereniging in 2016 de verantwoordelijkheidsverdeling vast tussen raden van bestuur en de vakgroep van specialisten ouderengeneeskunde. Maak bij aanvang heldere afspraken over de voorwaarden waaronder je je werk op een verantwoorde manier kunt doen, adviseert De Groot in Medisch Contact. Als daaraan niet kan worden voldaan, moet een arts niet instappen. ‘Zeker als er een groot risico is of blijft bestaan op onverantwoorde zorg voor je patiënten.’
Hoe is de kwaliteit geregeld?
Een arts kan voordat hij in dienst treedt, vragen hoe de taken zijn verdeeld tussen management en vakgroep, nagaan hoe de bezetting op de afdelingen is en welke andere zorgverleners er rondlopen. De Groot: ‘Als er bijvoorbeeld geen psycholoog beschikbaar is voor een afdeling met probleemgedrag, dan is dat vreemd. Een arts moet weten hoe de zorg eruitziet. Hoe is de kwaliteit geregeld? Een kreet als “de patiënt staat centraal” zegt niet zoveel, vraag dan na hoe dat wordt vormgegeven. Is er bijvoorbeeld een cliëntenraad?’