Pieken na je zestigste
“Als één uitslag overduidelijk naar voren komt in onze enquête, is het wel dat de Margriet-lezer over het algemeen behoorlijk happy is”, meldt weekblad Margriet uit een onderzoek onder 800 vrouwen. “Ze voelt zich lekker in haar vel (54,5%) en gelukkig (43,2%). 25,4% voelt zich zelfs honderd procent gelukkiger dan twintig jaar geleden.”
Volgens healthy aging-journalist Wies Verbeek komt dat precies overeen met andere wereldwijde onderzoeken. “Hoe ouder, hoe zekerder én hoe lekkerder je in je vel zit. Je weet steeds beter wie je bent en leeft meer in het hier en nu, ook omdat je je bewuster bent van de tijd die je nog hebt te gaan. En bevalt iets niet, dan zet je het sneller van je af. Je maakt beslissingen vanuit de ervaringen die je hebt opgedaan. Je focus gaat van materieel naar immaterieel, van welvaart naar welzijn en van hoofd naar hart.”
Gelukkigste fase van je leven
De derde levensfase, van je 65ste tot je 75ste, wordt over het algemeen gezien als de gelukkigste fase van je leven, aldus Verbeek in Margriet. “Je plukt de vruchten van wat je hebt gezaaid, je ervaart meer rust, bent geestelijk sterk en fysiek vaak nog gezond. Na het 75ste levensjaar zie je dat de fysieke ongemakken en beperkingen toenemen. Dat maakt dat mensen het leven vaak minder leuk gaan vinden.”
Nog graag iets nieuws leren
Wat staat er op het verlanglijstje van zestigers? Uit het onderzoek blijkt dat de Margriet-lezer nog graag iets nieuws wil leren (34,7 %). “Mooi,” aldus neuropssycholoog Margriet Sitskoorn in het weekblad. “Henry Ford schijnt het al te hebben gezegd: ‘Wie stopt met leren is oud, of je nu twintig of tachtig bent. Wie blijft leren blijft jong.’ Dat zien we ook terug in onderzoeken. Nieuwe dingen doen is goed voor je hersenen, je vaardigheden, je zelfvertrouwen en het plezier in het leven. Nieuwe ervaringen en kennis opdoen kun je zien als een interne verjongingskuur. Jezelf cognitief blijven uitdagen lijkt een beschermende werking te hebben tegen cognitief verval en het verhoogt de neuro-plasticiteit van de hersenen. Cognitieve uitdagingen die bewezen effectief zijn: lezen, debatteren, spelletjes doen, de computer gebruiken, talen leren, mediteren, schrijven en muziek maken.”