Jongeren in tweed jasje, ouderen op sneakers

Tussen de generaties is een grote uitwisseling gaande van cultureel kapitaal, schrijft Olaf Leeuwis (boekhandelaar in Leiden en publicist) in NRC.

Uitingen, muzieksmaken, gadgets en kledingmodes zijn in een grabbelton gegooid waar zowel de 21-jarige als de 63-jarige in mogen graaien.

Generaties niet te onderscheiden

“Willem-Jan en Thea, boomers, maakten de jongere generatie vijf jaar terug nog belachelijk om hun smartphoneverslaving, terwijl zij inmiddels modernere mobieltjes hebben dan hun kinderen. Bovendien deinzen zij er ook niet voor terug om hippe witte sneakers te dragen of om een Instagram-account te hebben. Generaties zijn zo niet te onderscheiden.”

Jonger presenteren

Er lijkt een tendens gaande, onder ouderen, zo schrijft Leeuwis in NRC, om zich door het overnemen van culturele uitingen uit de jeugdcultuur ‘jonger’ te presenteren. “Gelijktijdig en omgekeerd lijken jonge mensen ouder door zich codes of zaken uit de materiële cultuur van de ‘generaties’ boven hen toe te eigenen. Ik noem de trend van de ribbroek of de jonge lieden in tweed jasjes.”

De dood op afstand

De tendens van mensen boven een zekere leeftijd om jonger te willen lijken is volgens Leeuwis al wat ouder. Die kan onder meer worden toegeschreven aan de onbewuste angst van de mens om het eigen verval en de eigen dood onder ogen te zien. Jezelf jonger laten lijken helpt deze angst op afstand te houden. Althans, dat is de theorie van een boek van Amerikaanse psychologen uit 2015.