Antiblokkeersysteem voor e-bike

De Nederlander koopt weer volop fietsen, na de coronadip, en dan vooral e-bikes. Mooi, zoveel fietsen, schrijft het AD bij een fietstest: bewegen is gezond. Maar het wordt steeds drukker op paden en wegen. De veiligheid is in het geding.

Het aantal dodelijk slachtoffers van fietsongelukken overschaduwt de goede berichten, aldus het AD. Het CBS meldt dat in 2023 270 fietsers in het verkeer zijn omgekomen. Voor het vierde jaar op rij lieten meer fietsers dan inzittenden van personenauto’s het leven. Zo’n 40 procent van hen reed op een e-bike, 122 waren 75 jaar of ouder.

Fietshelmplicht

“Misschien zou de fietshelm tot op zekere hoogte geholpen hebben bij die oudere slachtoffers. We zijn daarom volop bezig met een campagne om het dragen van een helm te stimuleren’’, vertelt Veilig Verkeer Nederland (VVN). Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid becijferde eerder dat een fietshelmplicht jaarlijks tachtig slachtoffers scheelt. VVN: “Het dragen van een fietshelm verkleint het risico op hersenletsel met 70 procent en voorkomt veel leed.”

Richtingaanwijzers

Ook bij de Fietsersbond zijn ze zich volgen het AD rot geschrokken van de cijfers. Er wordt daar gekeken wat aan de fiets gedaan kan worden om deze veiliger te laten bewegen. “Het antiblokkeersysteem ABS doet langzaam zijn intrede in de wereld van de e-bikes, nu nog op de duurdere. Het zorgt ervoor dat het voorwiel gelijkmatig remt en je niet over de kop slaat. Het zou een uitkomst zijn voor de oudere fietser.” Daarnaast is de Fietsersbond enthousiast over richtingaanwijzers. “Aan je linkerkant van je stuur zit een duimschakelaar die je gebruikt om links of rechts aan te geven. Ook hier kan de wat oudere e-bikegebruiker wat aan hebben, maar het blijft opletten. Techniek is niet zaligmakend.”