Ombudsman tikt pensioenfondsen op de vingers
Informatie van pensioenfondsen over de hoogte van een pensioen klopt niet altijd. Mensen komen dan voor onaangename verrassingen te staan, zegt ombudsman pensioenen Jeroen Steenvoorden.
De ombudsman hekelt de juridische benadering van de pensioenfondsen. Het gaat volgens hem niet alleen om juridische aansprakelijkheid. “De pensioenfondsen moeten ook zelf verantwoordelijkheid nemen voor fouten die ze maken in de communicatie met deelnemers. Ze vergeten de menselijke maat.’”
Pleidooi voor coulanceregeling
De ombudsman pleit in het AD voor een coulanceregeling bij de pensioenfondsen. “Een fout betekent niet dat altijd alle schade moet worden vergoed, maar wel dat er een gebaar wordt gemaakt. De starre juridische opstelling leidt tot onbegrip en verminderd vertrouwen in pensioenfondsen.”
Verzekeraars minder problemen
De problemen spelen vaker bij pensioenfondsen dan bij verzekeraars die pensioenregelingen uitvoeren, ziet Steenvoorden. “Verzekeraars zijn eerder bereid uit coulance schade te vergoeden. Die zijn misschien wat gevoeliger voor hun commerciële imago.”
Onaangename verrassingen voorkomen
Steenvoorden waarschuwt in het AD deelnemers om hun pensioeninformatie goed te lezen en bij twijfel het pensioenfonds te vragen hoe het werkelijk zit en waarop ze recht hebben. Dat voorkomt onaangename verrassingen op de pensioendatum.
Fouten eerder opsporen
Maar pensioenfondsen moeten volgens de ombudsman ook aan de bak om fouten op te sporen. “Ze moeten hun administratie goed op orde hebben en een analyse maken van de pensioenoverzichten die ze sturen. Nu zoeken ze soms pas bij de pensioendatum grondig uit hoeveel iemand werkelijk krijgt, en dan komen de fouten in de communicatie aan het licht. Ze moeten eerder onderzoeken of ze geen fouten maken bij de communicatie.”