Hoe krijg je pensioendeelnemer in beweging?

‘Uit het Pensioenakkoord volgt dat deelnemers veel beter inzicht krijgen in wat ze persoonlijk voor pensioen opbouwen. Hiermee hebben we als verzekeraar al jaren ervaring’, zegt Annemieke Visser-Brons is directeur pensioen bij verzekeraar Nationale-Nederlanden.

‘Wat haar opvalt, zegt de NN-directeur in EW, is dat er vooral aandacht is voor de technische kant. “Die is natuurlijk ongelooflijk belangrijk, want het gaat over veel geld, dat op een goede manier moet terechtkomen in de persoonlijke pensioenpotjes. Voor pensioenfondsen een enorme uitdaging. Voor ons een stuk makkelijker, want wij hebben al individuele pensioenen voor onze klanten. Dat neemt niet weg dat wij natuurlijk ook veel werk moeten verzetten, want het is een grote verandering.’

Niet te complex

In de uitvoering van het Pensioenakkoord is er volgens Visser-Brons veel minder aandacht voor “de vraag hoe we ervoor zorgen dat het ook transparant blijft, niet te complex wordt en dat het uitvoeringstechnisch goed gaat. Want met de uitvoering staat of valt alles. Niet te complex, niet alleen voor ons verzekeraars en pensioenfondsen, maar juist ook voor de deelnemer. Want voor je het weet begrijpen mensen het niet meer. Daarvoor moeten we echt waken.”

Vijf persona’s

‘Hoe weet je nou wie je op welke manier in beweging krijgt? Dat is voor elke doelgroep anders. We hebben vijf zogeheten persona’s ontwikkeld die we alle op een andere manier benaderen. De een weet veel van pensioenen en is er ook echt in geïnteresseerd, en die onderzoekt dus daadwerkelijk wat ie moet gaan doen. Die geef je dus heel anders informatie dan iemand die geen idee heeft. Die persoon moet je veel meer begeleiden.