Vrijwilligers worden overvraagd

Steunkousen aantrekken en schoonmaken bij kwetsbare ouderen. Daar zijn vrijwilligers niet voor bedoeld, maar door wachtlijsten en tekorten in de zorg worden ze er steeds vaker voor gevraagd, zegt directeur van de Vrijwilligers Centrale Amsterdam Henriette van der Meij in Het Parool.

Daar waar gaten vallen in de hulp- en zorgverlening worden vrijwilligers gevraagd als lapmiddel. Concreet voorbeeld: nu er in Amsterdam een wachttijd is van één jaar voor het aanvragen van hulp bij het huishouden, krijgen de organisaties vaker schoonmaakverzoeken. Dat is zeer zeker niet de bedoeling, zegt Van der Meij. “Vrijwilligers krijgen steeds vaker zwaardere taken toebedeeld. We horen ook dat ze om die reden stoppen. Ze worden overvraagd.”

Lastminute-oproepen

Volgens Van der Meij is dit een tendens die zich sinds een jaar echt begint te wreken. Er komen steeds vaker lastminute-oproepen of er een gegadigde is die iemand naar het ziekenhuis wil brengen, bij gebrek aan speciaal vervoer. “Vrijwilligers werken vanuit hun hart en zijn misschien geneigd over de eigen grenzen heen te gaan om een ander te helpen.”

Complexe problemen

De vrijwilliger komt lang niet altijd meer voor een gezellig kopje koffie, maar wordt geconfronteerd met mensen in armoede, met complexe problemen en zonder hulp bij het huishouden. De vrijwilligers kloppen met complexe  situaties aan bij de bemiddelende organisatie. “Maar we zien dat mensen niet altijd de juiste begeleiding en training krijgen voor die zwaardere taken, domweg omdat er bij de organisatie vaak te weinig tijd en middelen zijn.”

Hoe naar hoogtepunt vergrijzing

Om de vrijwilligers goed te kunnen ondersteunen moet er door de gemeente in de vrijwilligersorganisaties worden geïnvesteerd, zegt Van der Meij in Het Parool. “In 2030-2040 zitten we in het hoogtepunt van de vergrijzing. Laten we nu al met elkaar – met de zorg, de overheid en hulpverlening – gaan kijken hoe de vrijwilligers ook in de toekomst een aanvulling op zorg en hulpverlening kunnen zijn.”