Vrijwilliger steeds meer taken
Vrijwilligers krijgen er de laatste jaren steeds meer taken bij. Maar terwijl de werkdruk toeneemt, geven ze niet altijd hun grenzen aan, blijkt uit een reportage van EenVandaag.
De coördinator van Plusbus Weesp kan erover meepraten. Vergrijzing, bezuinigingen en een personeelstekort: de druk op de zorg neemt toe en dat heeft ook effect op de vele vrijwilligers in Nederland. “Als ik het niet doe, staat er niemand klaar om mij te vervangen.” Zij en andere vrijwilligers worden steeds vaker gevraagd voor dingen die eigenlijk door een betaalde kracht gedaan zouden moeten worden.
Stevig ledenverlies
Het verhaal van de Plusbus Weesp staat niet op zichzelf. Op het gebied van zorg en welzijn krijgen veel vrijwilligersorganisaties soortgelijke geluiden. De vraag naar hulp wordt steeds groter, terwijl het aantal vrijwilligers juist afneemt. Een kwart van de organisaties heeft last van stevig ledenverlies en daar maken de bestuurders zich grote zorgen om.
Te veel gevraagd
De Vrijwilligers Centrale Amsterdam waarschuwt in EenVandaag dat er de laatste jaren te veel gevraagd wordt van vrijwilligers. “Mensen beginnen met kleine hulp, zoals het doen van boodschappen. Maar als de hulpvraag toeneemt en complexer wordt, dan vinden vrijwilligers het moeilijk om hun grenzen aan te geven.”
Wachtlijsten in de zorg
Dat probleem is mede ontstaan door de lange wachtlijsten bij professionele zorgorganisaties. “Er zijn steeds meer ouderen in Nederland. Maar door bezuinigingen en personeelstekorten kan de zorg kan niet voorzien in die groeiende hulpvraag. Vrijwilligers voelen zich dan verantwoordelijk om in te springen.”