Oud, maar wel digitaal

Al een kwart eeuw helpt SeniorWeb ouderen de weg te vinden op de computer. Van QR-codes tot Digi-D en online bankieren: meegaan met de digitale tijd vraagt om enig geduld – en soms een duwtje in de rug.

Het inloopuur van SeniorWeb (150.000 leden, geholpen door 3.000 vrijwilligers) kent weinig geheimen, bericht NRC in een reportage uit Hillegom: Digi-D codes, inlognamen en belastingaangiftes gaan over tafel. En verhalen, veel verhalen.

Ouderen geven les aan ouderen

In een maatschappij die veel digitale kennis veronderstelt, is het een probleem als je niet online bent. “De meeste ouderen leerden in hun werkzame leven omgaan met computers en internet. Na het pensioen verdwijnt al snel de noodzaak om nieuwe dingen te leren”, zegt Daniël de Levita, directeur van SeniorWeb. “Bij ons geven ouderen les aan ouderen. We nemen er de tijd voor, stap-voor-stap, en er is geen irritatie als je iets vijf keer moet uitleggen.”

Corona opende de ogen

Tijdens de coronacrisis speelde het leven zich nog meer online af dan daarvoor. De Levita in NRC: “Corona heeft bij veel ouderen de ogen geopend. Senioren leerden bijvoorbeeld videobellen. Dat ging in het begin misschien wat stuntelig – eerst zie je een neus en dan een kin – maar daarna werkt het.”

Digitale hulpmiddelen

Ook digitale hulpmiddelen die de overheid afgelopen jaar introduceerde, zoals de Coronamelder en het coronapaspoort, waren een duwtje in de rug om gebruik te maken van Digi-D (de app om in te loggen bij overheidsdiensten) en QR-codes (plaatjes die digitale informatie bevatten).

Tijd en geld besparen

De Levita: “Bij de adoptie van technologie is soms een negatieve stimulans nodig om mensen te bereiken. Liefst pakken we het positief aan en laten zien wat er kan: dat het handig is om boodschappen online te bestellen, of dat je met een parkeerapp tijd en geld bespaart.”