Niet meer met de bus naar Ulicoten
Hoewel in Noord-Brabant de bustarieven harder mogen stijgen dan in andere provincies, weet ook deze provincie de verschraling op het platteland niet te stuiten. Buslijn 132 rijdt binnenkort niet meer langs Ulicoten, aldus een reportage inde Volkskrant.
Geen ander vervoer
De 75-jarige Harry van Uden stapt al leunend op zijn eikenhouten stok bus 132 in. Opgewekt kletsend volgt zijn vrouw José van Uden (70), nadat ze tweemaal heeft ingecheckt en een praatje met de Bravo-buschauffeur heeft gemaakt. Het Bredase stel vindt de bus ‘veel te duur’, maar heeft geen alternatief. José: ‘Mijn man is slecht ter been. Ander vervoer hebben we niet.’
Vaste buspassagiers
Harry en José zijn vaste buspassagiers. Meerdere keren per week pakken ze de bus. ‘Naar het ziekenhuis, op familiebezoek of naar de stad’, zegt José in de Volkskrant. De bus verbindt hen met de regio en ze kunnen niet zonder. Al zien ze de prijzen wel stijgen.
Hoe leg je dit uit
‘Het openbaar vervoer zou kwalitatief beter worden’, is de reactie van de provincie op de vraag waarom reizigers in de loop van de jaren meer moesten gaan betalen dan elders. Maar hoe leg je dat de burgers van Ulicoten bij deze provinciale verkiezingen uit? Het dorp wordt namelijk in 2025 afgekoppeld van de vaste buslijn.
Petitie behoud ov
Met nog maar drie passagiers aan boord rijdt bus 132 Ulicoten in, een dorp met elfhonderd inwoners omgeven door weilanden en rijen kale populieren. Achter haar in het bushokje prijkt, vlak naast de carnavalsreclame voor Duo Knotsgek, een A4’tje met een QR-code: ‘Teken de petitie tot behoud van het openbaar vervoer in Ulicoten’. Dorpeling Jannes Kusters, tevens gemeenteraadslid van Baarle-Nassau, zegt in de Volkskrant dat er zo’n duizend handtekeningen digitaal zijn verzameld.