Meldpunt lange wachtlijsten Wmo-hulp
Een echtpaar van 96 en 91 zit al maanden zonder hulp in de huishouding en een 89-jarige man wacht al geruime tijd op een scootmobiel.
Voor dit soort gevallen heeft seniorenorganisatie KBO-PCOB volgens AD Haagsche Courant het initiatief genomen om een meldpunt voor ouderen op te zetten. Bij dit meldpunt kunnen Westlanders terecht met vragen, meldingen en klachten over de Wmo. “De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo en dient een hulpvraag binnen vier tot zes weken af te ronden”, weet de ouderenorganisatie.
Eerst twaalf weken wachten
De ervaring leert dat de gemeente ‘beschamend met de eigen beleidsregels omgaat’, zegt KBO-PCOB. “Zo moet iemand die vandaag een aanvraag indient ‘standaard’ twaalf weken wachten voor het verzoek in behandeling wordt genomen.” KBO en PCOB vinden deze situatie onhoudbaar en onverantwoordelijk. “We willen het probleem van de wachttijden oplossen en met de juiste feiten de gemeente bewegen de wachttijden snel te bekorten.”
Wethouder: gigantische opgave
De zorgwethouder ziet het volgens AD Haagsche Courant duidelijk anders. “Er is in Westland een grote mate van tevredenheid over de uitvoering van de Wmo. In 2020 waren er twaalf bezwaren op 2350 cliënten en in 2021 waren dat er zes.” Het meldpunt van KBO-PCOB heeft in een paar weken echter al tien meldingen ontvangen. Als KBO-PCOB de gemeente belt met een probleem dan wordt het opgelost, aldus de wethouder, die wel ‘zeer ontevreden’ is over de lange wachtlijsten. “Dat hoort niet.” Corona speelt hierin wel een rol met zieke medewerkers en stijgende aanvragen. “De wachtlijsten moeten eraf, maar dat is een gigantische opgave”, stelt de wethouder.