Online naar de huisarts

Digitale hulpmiddelen zullen de komende jaren meer gaan helpen bij het beoordelen van gezondheidsklachten. Ouderen blijken daar ook graag gebruik van te maken, blijkt uit een artikel in het AD.

Huisarts Lonneke Reedijk in Roosendaal doet nu twee jaar mee met een proef, waarbij patiënten online medisch advies kunnen vragen. Ze vullen hun klachten in. Via kunstmatige intelligentie krijgen ze steeds nieuwe vragen. Als alles is ingevuld, ontvangt de doktersassistent een rapport, inclusief een beoordeling hoe urgent de klacht is. De assistent beslist wat ermee moet gebeuren: langskomen bij de dokter, een afspraak bij een van de assistenten of even bellen voor medisch advies. “Ik dacht eerst: dat wordt niets. Maar mijn assistentes waren superenthousiast. Die dachten dat er wél behoefte aan is”, vertelt Reedijk in het AD.

Lastig om te bellen

En wat blijkt? De assistentes hebben gelijk. Een groot deel van de patiënten belt niet, maar klopt online aan. Ze kunnen op een voor hen geschikt moment advies vragen, hoeven niet meer in de wacht aan de telefoon. Reedijk in het AD: “Heel veel ouderen gebruiken het ook. Zij vinden het lastig om te bellen en hun klacht uit te leggen. En heel veel jongeren hebben bel-angst. Digitaal komen vragen binnen waarmee patiënten niet snel durven te bellen, bijvoorbeeld over seksuele problemen.”