Is zij oud? Nee, zij is gegroeid
Grijs is oud. Aftakeling, dor hout. In deze tijd van ‘voor altijd jong’ en digitaal gemanipuleerde schoonheidsidealen slaat gerontofobie (de angst voor ouder worden) hard om zich heen.
Het maatschappelijke beeld van ouderen, zeker van oudere vrouwen, is vaak negatief, schrijft Merel van Vroonhoven in haar column in de Volkskrant.
Booming business
Grijsgrauwe lokken, groeven en plooien, afzakkende mondhoeken, een taille die verdwijnt; het zijn vloeken die je coûte que coûte zo lang mogelijk voor je uit wilt schuiven. Antirimpelcrèmes, botox tegen kraaienpoten, borst-, buik- en bilcorrecties, het is booming business. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Statista verwacht dat de industrie van ouderdomsbezweringsmiddelen verder groeit naar bijna 90 miljard euro in 2026.
Negatieve beeldvorming
En als je denkt dat alleen commerciële bedrijven met antiveroudering bezig zijn, dan kom je bedrogen uit, merkt Volksrant-columnist Merel van Vroonhoven op. Ook de wetenschap zet vol in op het vinden van een levenselixer dat veroudering vertraagt en ons leven verlengt. En omdat we al veel langer leven dan verwacht, wordt het doorwerken voor ons allemaal. “Toch zijn er nog altijd 55 duizend 55-plussers die graag aan de slag willen, maar niet aan de slag komen. Wijsheid en ervaring verliezen het van negatieve beeldvorming.”
Wat ouderdom eigenlijk betekent
Overigens is de afkeer van ouderdom volgens de Volkskrant-columnist geen wereldwijd gegeven. In Afrika wordt ouderdom juist omarmd. “Zoals in Ghana, waar voor ‘oud worden’ überhaupt geen woorden bestaan. In plaats van: ‘Zij is oud’ zeggen Ghanezen: ‘Zij is gegroeid’. Een uitstekende verwoording voor wat ouderdom eigenlijk betekent. Veel beter dan het stereotiepe beeld van op hun onderlip sabbelende oudjes achter de geraniums, in afwachting van de komst van Magere Hein.