Meer ruimte voor de fiets
Nu de coalitieonderhandelingen in gemeenten aan de gang zijn, is dit een goed moment om te pleiten voor meer ruimte voor de fiets, stelt Henk Brink. Er zal flink moeten worden geïnvesteerd in goede infrastructuur.
Steeds meer ouderen durven de fiets niet meer te pakken, ook omdat de snelheid van het fietsverkeer toeneemt door e-bikes en speed pedelecs, schrijft in het AD. Hij is voorzitter van Tour de Force, een samenwerkingsverband van overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor de fiets.
Fors investeren
Het aantal verkeersdoden nam in 2020 weliswaar licht af, maar de meeste slachtoffers waren fietsers. Daarnaast zijn er tekorten aan stallingen, waardoor er verrommeling en overlast van geparkeerde fietsen ontstaat. “Kortom, we moeten flink extra investeren in brede en veilige fietspaden, overgangen, stallingen en fietssnelwegen. Hiervoor hebben rijk en provincies het initiatief genomen tot het Nationaal Toekomstbeeld Fiets.”
Gemeentebesturen aan zet
In dat toekomstbeeld staat op hoofdlijnen wat er moet gebeuren en is voorzien in financiële ondersteuning, schrijft Brink in het AD. “Nu zijn vooral gemeentebesturen aan zet om met concrete plannen te komen om de fietsinfrastructuur te verbeteren.”