‘Noodwet nodig om bouw te versnellen’

Er is een noodwet nodig om de bouw van onder meer ouderenwoningen en verpleeghuizen te versnellen. Dat zegt Corine Dijkstra, namens de ChristenUnie wethouder Zorg in de gemeente Gouda, in Zorgvisie. Zij is sinds dit jaar lid van de Taskforce Wonen en zorg namens de veertig grootste gemeenten.

Voor Dijkstra valt vooral op dat er nog altijd meer behoefte zal zijn aan verzorgingshuizen. ‘Het hele idee van langer thuis wonen en dus minder vastgoed aan verzorgingshuizen is geen realiteit omdat de demografische ontwikkeling voor meer ouderen zorgt. Stel dat 10 procent van de ouderen in een intramurale voorziening komt. Als er veel meer 80-plussers zijn, doet die 10 procent toch een groter beslag op het vastgoed. De consequenties daarvan doorrekenen, ook met de zorgkantoren en aanbieders van verpleeghuiszorg, betekent nogal iets voor het ruimtebeslag.’

Levensloopbestendige woningen

Dijkstra ziet zelf in de gemeente nog kansen als het gaat om het levensloopbestendig maken van bestaande woningen. Dan gaat het om oudere flats waar bijvoorbeeld een traplift moet komen of een drempel moet worden weggehaald. Maar voor de gemeente is dit moeilijk te financieren omdat de Wmo-uitgaven nu al op de gemeentelijke begroting drukken. ‘Wij kunnen het eigenlijk echt niet betalen. Het vergt collectieve aanpassing om die flats uit de jaren ’60 of ’70 geschikt te maken, maar wetgeving voor de Wmo is op het individu.’

Geclusterde ouderenwoningen

Ook zou het helpen als er een bijdrage komt van verzekeraars voor een persoon die ouderen kan ondersteunen bij geclusterde ouderenwoningen, zegt Dijkstra in Zorgvisie. Op die manier kunnen ouderen vaak langer thuis wonen en een verhuizing naar een verpleeghuis uitstellen. Zij wijst ook op de voordelen voor de wijkverpleging. ‘Die moeten nu elke ochtend op de fiets van cliënt A naar cliënt B en dan heb je vijf aanbieders die de hele stad doorgaan. Wat een kapitaalvernietiging is dat. Wij proberen in één wijk één aanbieder te krijgen zodat ze niet door de hele stad met de auto’s hoeven, maar goed het is ook marktwerking.’ Met één persoon per woonzorgcomplex kan dat veel efficiënter, merkt de wethouder op.