Afzien van operatie en dan geld krijgen?

Ouderen die het idee hebben dat hun leven voltooid is, zullen eerder voor euthanasie kiezen als daar ook nog een zak met geld tegenover staat. Zeker als daarmee dure operatie kunnen worden voorkomen. “Je zult versteld staan van hoeveel daarop in zouden als gaan.” Dat zegt Tinie Kardol, de hoogleraar vergrijzingsvraagstukken die een roman schreef met titel De Staatsinjectie, in het Brabants Dagblad.

Misschien is het beter om dure behandeling dan over te slaan. Kardol legt uit, zonder te oordelen of dit nu wel of geen goed plan zou zijn. “Stel je voor: ik heb allerlei klachten en men zou zeggen: ‘luister eens, wilt u nog dat wij u behandelen? Dat kost een heleboel geld. Ook de kans dat het u veel beter maakt is klein. Als we nu een deel van de middelen die we aan u zouden besteden, aan uw naasten geven als u voor euthanasie kiest.’ Dan zou ik daar nog mee kunnen instemmen ook.”

Niet de enige

Kardol meent volgens het Brabants Dagblad dat hij niet de enige is die zo zou denken. “Ik denk dat je er versteld van zou staan hoeveel mensen daar op in zouden gaan. Denk aan mensen die armlastig zijn, waarvan de kinderen het ook niet makkelijk hebben.” Er is een grote groep mensen op hoge leeftijd die kampt met klachten en waarvan de levensverwachting niet hoog meer is. “En als het aanbod er is, verandert de vraag. Nu kan het niet, mag het niet en komt het dus niet bij mensen op. Maar als het aanbod gecreëerd wordt… Dat is ook het verneukeratieve van voltooid leven-plan: dat je met hulp een einde aan je leven mag maken als je ouder dan 75 bent en vindt dat je leven af is: besef dat je een vraag creëert. En al helemaal als je er, zoals ik schets, nog een economisch motief bij zou kunnen krijgen ook.”

Leeftijdsdiscriminatie

“Hoe vrij zijn mensen in hun keuze voor de dood als ze kiezen op grond van een gevoel dat je er niet meer toe doet of overbodig bent?” Dat vraagt hoogleraar Ethiek van de Zorg Cees Hertogh zich af in het Brabants Dagblad naar aanleiding van de opmerkingen van Tinie Kardol. Hertogh wijst er op dat empirisch onderzoek geen groep heeft opgeleverd die voldoet aan de criteria van het D66-voorstel voltooid leven.“Dit soort discussies leiden tot ageism en versterkt dit bovendien”, is Hertogh overtuigd.

Solidariteit tussen generaties

Ageism is niet alleen leeftijdsdiscriminatie, maar gaat nog verder, aldus Hertogh: Het bevat ook alle vooroordelen en stereotypen die aan verschillende leeftijdsgroepen zijn verbonden. In het geval van ouderen bijvoorbeeld dat ze zwak zijn, afhankelijk en dat hun leven daarom niet meer de moeite waard is. “Terwijl vergrijzing één van de mooiste dingen is die er zijn. Sinds de filosoof René Descartes in de 17de eeuw dromen we van een gezondheidszorg die mensen een leven kan bieden. Nu hebben we dat gerealiseerd en maken we er een probleem van. Een probleem dat bovendien de solidariteit tussen generaties kan schaden.”